O Víně

10.12.2010 Lech Aktivni: Ano Datum a cas publikace: 10.12.2010 07:00

ENOEXPO 2010 aneb... Kde jsi, Moravo?

Ve dnech 17. až 19. listopadu 2010 již po osmé proběhly v Krakově Mezinárodní trhy vína ENOEXPO, které jsou součástí Mezinárodních trhů vybavení hotelu a gastronomie HORECA a 9. trhů potravin a nápojů pro gastronomii GASTROFOOD. Jak jsem vnímal tento ročník se dočtete v reportáži.

Trhy vína ENOEXPO v Krakově jsou jedinou akcí profesiononálně se věnující prezentaci vín z vinařských regiónů Evropy i zámoří. Je to dobré místo, aby se běžný milovník vína za přijatelné vstupné (letos běžný návštěvník 35 PLN), ale i podnikatelé věnující se vínu a gastronomii, mohli seznámit s nabídkou producentů a importerů, poznat nová vína a nové trendy a v neposlední řadě uzavřít obchodní kontakty. Letošní ročník ovládli hlavně Italové se širokou nabídkou, početné zastoupení zde měla vinařství ze Španělska, Rakouska, Francie, Rumunska, Maďarska, Gruzie, překvapivý byl i velký počet vinařství ze Slovinska, svá vína přijeli prezentovat i Slováci, ze zámoří zde byla vína z Jižní Afriky a Brazílie. Samozřejmostí je účast polských vinařů ze všech vinařských oblastí Polska. Dosud jsem měl možnost ochutnat vína podkarpatských vinařů a něco málo z oblasti malopolské, tentokrát jsem se zaměřil na vína od výrobců z oblasti zelenohorské a dolnoslezské. Zde bych vyzvedl hlavně víno odrůdy Solaris 2009, bílé, suché z „Winnica Dębogóra", obec Mierzęcin, vojvodství lubuské. Odborná komise hodnotitelů (členy byli i Petra i Martin Křístkovi) již 28. října vybrala v rámci soutěže polských výrobců vín nejlepší polské víno - zlatou medaili získal Seyval Blanc od manželů Płochockich. O tomto víně jsme předčasem psali v recenzi Seyval Blanc 2009 - Winnica Płochockich, Barbara a Marcin Płochoccy, Daromina. Marně jsem však pátral po někom z Moravy. Již před příjezdem do Krakova jsem tušil naší neúčast alespoň z toho, co se objevovalo na internetu, do poslední chvíle jsem doufal, že snad... Ale bohužel. Pokud si dobře pamatuji, moravská vína se objevila na ENOEXPO v ročnících 2006 a 2007. Oba tyto ročníky jsem absolvoval a co se týče prezentace moravských vín tak si dobře pamatuji, že jsem byl u některých výrobců zmaten. Vycítil jsem u nich snad podcenění polského konzumenta tím, že nabízeli vína, který se dostanou koupit v kdejakém obchodě s potravinami, třeba známkové víno Svatý Urban, pamatuji si taky, že jsem byl rozladěn z prezentace MVZ Bzenec a určitě zklamán tím, že neprezentovalo třeba svou řadu Premium Line X. LEGIO GEMINA (i když tato vína byla v propagačních materiálech), ba ani nic ze vždy zajímavé „mikrosácké" řady Tradicional Line, jen pro mně „nesrozumitelné" květinkové řady (Mikrosu jsem nabízel dle mého celkem zajímavý marketingový tah související přímo s jejich terroir - zůstal jsem však nevyslyšen, i když věřím, že by to mohla být marketingová šleha). Tehdy jsem si říkal něco o tom, že asi jejich špičkové produkty jsou moc dobré a příliš drahé pro běžného polského zájemce. Většinu vystavovatelů jsem tehdy ovšem pochválil, protože nabízená vína patřila k komu opravdu lepšímu.

Tento exkurz do historie uvádím proto, že se stále zamýšlím nad naší letošní neúčastí na této docela solidní evropské výstavě. Byla to vysoká cena za výstavní plochu (finanční spoluúčast vinaře na akci kromě dotací ze strany VF 20 tis.)? Byl to snad tehdy neúspěch? Nebyly navázány obchodní kontakty? Co bylo příčinou zřejmě neúspěchu a v důsledku naší následné neúčasti? Docela bych rád slyšel nějaké vysvětlení. Ono se stále hlásá o potřebách hledat nové trhy, už tehdy vyhlásil v souvislosti s ENOEXPO pan ing. Pavel Krška, ředitel Národního vinařského centra, rozumnou tézi:

Proč Polsko? K tomuto kroku jsme se rozhodli z několika důvodů. Ze strany vinařů roste oprávněný zájem o polského klienta. Polsko je jako čistý importér vína vysoce perspektivním trhem. S postupující změnou spotřebního chování polského zákazníka s orientací na západoevropský styl života a s tím související příklon k pití vína a jeho stoupající spotřebou především u mladší generace a obyvatel větších měst roste poptávka po tomto společenském nápoji. Příležitostí českých exportérů je také malá dopravní vzdálenost a znalost Moravy u polského zákazníka. Řada Poláků regionem projíždí a má příležitost seznámit se tak s výrobou vína a místem jeho původu. Při obchodování s Polskem lze navázat také na historické tradice obchodu s vínem mezi oběma státy."

Takže, snahy by byly, jenže jaksi není vidět výsledek. Udělal jsem si malou anketu o pomoci VF vinařům a dočkal jsem se očekávaného výsledku - zájem vinařů o kontakty s Polskem jsou, považují tento trh za perspektivní, jenže podpora VF je v tomto směru takřka nulová. Možná VF pozapomíná na jeden ze svých nejhlavnějších úkolů, kterým pro něj je marketingově podporovat vína a vinaře a pomáhat jím se prosazovat na trzích. Přišlo mi docela líto, když jsem viděl, jak polský trh si porcují mezi sebe Maďaři, Slovinci, Slováci, Rakušané, Švýcaři, Rumuni, Gruzínci - ti všichni pochopili, že polský trh je přesycen víny z klasických vinařských zemí a polský konzument si žádá změnu, novinky. A v této situaci... Morava nikde. Máme to tak říkajíc „za plotem", ale asi je pro nás (pro koho vlastně?) lepší jezdit do Francie a Itálie. Je fajn přivážet i z těchto zemí medaile, jenže tam jaksi na trh moc neprorazíme. Něco se určitě vyveze i tam, ale Polsko je přeci jen trh s 38,5 mil. obyvatel. Kdybych si nebyl jist úspěchem moravských vín v Polsku, neslyšel pochvalná slova od polských konzumentů, pak bych byl možná klidnější, ale takto mně tato situace docela mrzí. Takže si zase od mých polských přátel a milovníků dobrého vína vyslechnu: „Gdzie jesteś, morawskie wino? Kde jsi, moravské víno?"

Odkaz na výsledky soutěže polských vín najdete pod tímto odkazem.

Počet příspěvků v diskuzi: 2  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 4133x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5