O Víně

16.04.2006 Petr Aktivni: Ano Datum a cas publikace:

Polemika k Vinařství Zaječí s.r.o.

Minulý týden vyšel zde na našem portále článek od ViDiho o degustaci vín z Vinařství Zaječí s.r.o.

I vzpoměl jsem si, že shodou okolností vyšel nedávno, dne 16.2.2006 v MF Dnes, v ekonomické rubrice "Příběhy lidí, kteří vybudovali firmu a vydělali na jejím prodeji", článek právě o "Vinařství Zaječí", původní firmě pana R. Žďárského a o úspěšném prodeji většinového podílu nynějšímu vlastníku, firmě Soare Sekt, Jablonec (člen koncernu Sektkellerei Schloss Wachenheim).

Já, povoláním obchodník, s principem výhodného prodeje firmy v podstatě souhlasím. Nicméně na mě z článku v MF Dnes dýchl studený dech divné obchodní etiky. Pan Žďárský začal budovat svou firmu v roce 1998 - tedy docela nedávno. Byl to on, kdo u nás jako první začal, jak to sám označuje: "...vyrábět víno do plastu..."
V roce 2000 s ním pronikl do obchodních řetězců a časem zpracovával až sto vagónů hroznů (!!!) - jistě všichni znáte víno v PETkách, nebo dětský šampus "Rychlé špunty". To, co bylo noční můrou mnoha vinařů, sommeliérů a jistě i mnohých nás, milců vína - tedy: víno v plastu - však pan Žďárský vyráběl natolik úspěšně, že nakonec prodal většinu svého podílu někomu (již zmíněný Soare Sekt), kdo by mu pomohl "...zajistit chod firmy po vstupu do Unie...".

Nicméně po vstupu ČR do Unie a po prodeji svého podílu ve firmě vida, náhlá změna - pan Žďárský opouští laciná vína, protože "...už to není tak rentabilní..." a protože "...budoucnost vidím v kvalitních vínech...".
Já si říkám s úšklebkem - budoucnost čeho? Budoucnost vín, nebo budoucnost zisků?

To, že jiné firmy dnes kopírují jeho úspěšný příklad a dál vyrábějí víno do plastu, sleduje pan Žďárský už jen "...s potěšením nebo spíš s úsměvem...".
Co se mi na tom nezdá? Asi to, že z firmy "Rychle vydělat na výrobě vína do plastu s.r.o." (zjevně bez ohledu na obsah, formu, nebo nějakou tradici a kulturu - o ničem takovém se pan Žďárský v článku ani jen nezmiňuje) se rázem stává firma vyrábějící skvělá a ocenění sbírající vína z těch nejlepších moravských tratí... Ano, obchod je džungle, kde se pravidla mění a kde ten rychlejší sní toho pomalejšího. Osobně mě ale zarazila otevřenost, s jakou pan Žďárský hovoří o cíleném záměru vyrábět rychle a hodně, hlavně levná vína a tak zbohatnout bez ohledu na to, jakou si tím sám vytváří před veřejností pověst.... Možná měl raději volit jiná slova, nebo citlivější formulace. Já jako spotřebitel, si tak připadám jako osel, kterému bylo léta předkládáno víno v plastovém balení s tím, že jde o nový trend, že vše je OK a vlastně se nic neděje. Dnes však autor této novinky vše sleduje již jen s úsměvem (asi jak s námi pěkně vy...).

Odstřižení se od zprofanované plastové minulosti (já teda budu jen těžko zapomínat) má nyní nové firmě pomoci i nová značka, nevinně znějící "Vinařství U kapličky". Budiž - přeji každému, co jeho jest. Pana Žďárského ani neznám, ani s ním nemám žádné obchodní vztahy. Nezávidím mu ani jeho úspěch, ani jeho peníze. Je mi také docela jedno, za co a kolik utratil Soare Sekt své peníze.
Některé momenty a formulace v článku o ve vývoji firmy RŽ víno - Vinařství Zaječí se mi však zdají být "divné". Říkám si - jde tentokrát v novém projektu už opravdu o kvalitní vína, nebo se za čas zase dozvíme, že šlo jen o výhodný obchodně ziskový tah a že to "pravé" se teprve chystá v nějakém novém projektu?

Slevit k pověsti firmy a kvality výrobku lze vždy, ale opačným směrem to je hodně a hodně těžké. Navíc minulost se nikomu neodmaže - co se stalo, nelze se odestát.
A že si nemusím kupovat vína firmy se zajícem ve znaku (nově nyní se lvem), když se mi to všechno nějak nelíbí? To já vím...

Počet příspěvků v diskuzi: 1  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 4003x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5