O Víně

23.06.2009 b. Aktivni: Ano Datum a cas publikace: 23.06.2009 08:00

Několik postřehů z kampaně En Primeur 2008

V letech minulých jsem podával takové přehledové zprávy o tom, jak probíhá kampaň En Primeur Bordeaux v našich končinách, kdo s čím překvapil, kdo méně a rozdával jsem pomyslné medaile. Letos jsem opět neodolal a sepsal kratší report.

Po nějakých šesti sezónách En Primeur už člověk nějak otupí a přesvědčí sám sebe, že každá další kampaň už jen víceméně přehrává tu samou písničku, že už ho v podstatě nemá, co překvapit. Takže když původní zprávy o tom, že 2008 nebude nic moc byly těsně před startem kampaně spiklenecky dementovány, jakože „nakonec je překvapivě lepší než se čekalo", vyloudilo to jen úsměv typu „no jasně". Opět všichni odsoudili Roberta Parkera a stejně tak se dalo očekávat, že když před začátkem kampaně zazní odhodlaně, že obchodníci nehodlají nakupovat předražená vína a jestli ceny neklesnou aspoň na polovinu..., tak se dá očekávat, že to je jen někde na pomezí nesouhlasu se stavem věcí, zbožného přání, taktické výhružky a svalnatých řečí. Ovšem první ceny opravdu byly nasazeny překvapivě nízko, ceny Premiér Grand Cru Classé dokonce zvedaly ze židle. Ovšem běžná vína zlevnila jen kosmeticky nebo vůbec a čím víc se blížil konec kampaně, tím menší ochota zlevňovat. A nejvíc se samozřejmě zaprášilo po těch vínech, která Parker pochválil nejvíc. O takové Château Violette, které před pár lety prakticky nikdo neznal, se strhla taková bitva, že nad tím až rozum zůstával stát.

Ovšem pro mne osobně bylo stejně nejzábavnější částí čtení enprimeurových „spamů". A tady se rozhořela bitva nevídaná. Maily pana Kaliny (www.topvino.cz) letos rozhodně nechtěly zůstat pozadu za tradičně vtipnými a zasvěceně obzory otevírajícími zprávami od pana Domince (www.enprimeur.cz). Zpočátku to dokonce bylo i nerozhodně, leckterá zpráva z topvina opravdu zaujala jak věcně, tak formou, leckdy i nečekanou až antimarketingovou upřímností (to se obzvlášť cení). Ovšem uprostřed a v závěru kampaně topvinu nějak docházel dech, konzistentní tah na bránu si udržel jen Dominec a spol. Ty tam jsou časy, kdy byly v módě jen Issany, Lagrange a Beaumonty, tolik nových zajímavých a nikdy před tím neslyšených tipů na Bordeaux! Tahle oblast pořád ještě zdaleka není tak probádaná, jak jsem si myslel a stále je tam co objevovat - toť alespoň pro mne to nejdůležitější, co si z letošní kampaně odnáším já. A díky za to oběma dvěma Emilům Holubům a jejich mapujícímu zpravodajství.

V porovnání s nimi už zbytek hráčů na enprimeurovém trhu jen sekundoval jakoby o kolo zpět. Merlot d´Or psal s o hodně delší periodou a jen lakonické suché zprávy (jediné, co mi přijde na jejich nabídkách nepřekonatelné jsou položky informující o tom, kolik kartonů, od kterého vína mají aktuálně ještě k dispozici, ovšem je otázka, jak dlouho si je schopen svoji aktuálnost tento údaj podržet). Jejich ceny byly i letos nejdražší, letos kupodivu ani zmínka o tom, že by jejich loňští zákazníci měli nějaké to procento zvýhodnění. Velkým zklamáním pro mne je snažení firmy Domaine R&W. Dlouho před začátkem jsem od nich obdržel mnohoslibný mail o tom, jak chtějí být letos nejlepší, napsal jsem jim dlouhatánskou odpověď plnou tipů, co by všechno museli pro to udělat, poděkovali... a tím to skončilo. Jejich nabídka přišla v pouhopouhých dvou mailech. Neexistovaly žádné jejich stránky, kde by se mohl člověk dobrat nějakých přírůstků nebo informací o vyprodání (to tedy i u Dominců trvalo, než se objevila aktualizace na EP2008) a hlavně v obchodních podmínkách se nezměnilo nic, čili po jedné lahvi si člověk mohl koupit snad jen ta úplně nejdražší vína. K jejich cti se dá přičíst jen to, že jejich cenová nabídka byla zřejmě opravdu nejlevnější.

K cenovému srovnání jsem letos (zabodnutím prstu naslepo) vybral La Conseillante. Žebříček od nejlevnějších tedy vypadá letos takto:

1. Domaine R&W (41,5€ tj. asi 1108,- Kč)
2. Kupmeto (1245,- Kč)
3. Dominec & spol. (1259,- Kč)
4. Topvino (1295,- Kč)
5. Le Bouchon (1375,- Kč)

Další žebříčky jsem si dělal co do šíře nabídky:

1. Domienec & spol. (409 položek s cenou celkem a i po jednotlivých apelacích jednoznačně nejvíc)
2. Topvino (241 položek s cenou)
3. Kupmeto (152 položek - je tam snaha o zpřehlednění alespoň tím, že položky jsou abecedně řazeny trikem "Pomerol-La Conseillante" tedy po apelacích, ale v systému jejich e-shopu se člověk přeci jen, v porovnání s excelovskými tabulkami na jedné stránce, nakliká až hrůza)
4. Le Bouchon (170 položek s cenou)
5. Domaine R&W (54 položek)

Letošním vítězem je tedy pro mne odpět firma Dominec - bezkonkurenčně nejširší nabídkou, konzistentně strhujícím zpravodajstvím a také tím, že jedině u něj není sebemenší problém objednat byť jen jednu jedinou lahev od jakékoliv položky. Ovšem, souboj o první místo byl letos nebývale těsný a už i kvůli tomu se těším zase na příští duben, co zase endorfinů a adrenalinů přinese kampaň EP 2009.

Počet příspěvků v diskuzi: 0  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 3263x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5