O Víně

28.05.2008 PP Aktivni: Ano Datum a cas publikace:

Jak Interspar prodával Vína z Čech, vína z Moravy

Kdyby to nebylo docela smutné, bylo by to i vtipné. Na stánku v hypermarketu s obřím logem Vína z Čech, Vína z Moravy nalévá brigádník do plastikových kalíšků z lahve se stejným logem víno nejen že nedobré, ale navíc ze Slovenska. Aby si spotřebitelé zvykli...? Navíc v Brně, ze kterého je to do moravských vinic takový kousíček. Krátký článek s fotodokumentací jak Interspar prodával Vína z Čech, vína z Moravy o jednom nečekaném a docela šokujícím setkání s propagační kampaní Vinařského fondu v hypermarketech v praxi.

Jdu si tak po Intersparu v Brně na Vídeňské ulici, zastaví mě milé děvče v mikině Vína z Čech, vína z Moravy. Prý ať jdu ochutnat moravská vína, že je to zvláštní akce na jejich propagaci. Tak tedy ano. Hned první vzorek, kyselé a nevonící Chardonnay jakostní z Vína Mikulov otočím a na etiketě čtu:

Akostné odrodové víno, Krajina povodu: Slovensko, vinohradnícka oblasť Južnoslovenská.

Ptám se promotéra, ze kterého je docela znát, že moc proškolený není - "Jaktože je to víno ze Slovenska, když má být z Moravy?" "Taky mi to bylo divné," zní odpověď. "Ale tohle nám dali, a je na tom logo."

Opravdu, hned nad slovem Južnoslovenská je na etiketě logo "Vína z Moravy". Nevěřím vlastním očím, jednu lahev kupuji jako důkaz, že se mi to nezdálo a zmatený odcházím domů. Cestou si ještě čtu další veselý nápis - "Moravian Wine Perfection", dokonce třikrát na lahvi, jednou na zátce...

Po několika hodinách se vracím s foťákem přijít tomu na kloub. Studuji leták, kde je psáno že Interspar s Vinařským fondem ČR chtějí podpořit domácí produkci vína a proto spustili akci "Naše speciální nabídka vín z Moravy a Čech". Už vím ze zpravodaje VF 1/08, že: "Hlavní snahou v roce 2008 bude zavedení národní značky vín tak, aby se s ní spotřebitelé setkávali častěji v reálném životě. Především při nakupování v marketech... ...Cílem je mimo jiné vytvořit u spotřebitelů konkrétní zážitky spojené s touto značkou a podpořit preferenci domácích vín při spotřebním chování." Což o to. Konkrétní zážitek u mě slovenské Chardonnay z Moravy rozhodně vytvořilo. Ovšem chudák spotřebitel obecný.

V letáku je z Vína Mikulov Veltlínské zelené jakostní. Hledám ho a nenacházím, místo něj je v regálu Južnoslovenské Chardonnay. Záhada vyřešena. Veltlínské zelené došlo, tak začali prostě místo něj nalévat a prodávat Chardonnay. Co na tom že je slovenské...

Nenacházím už ale ani hostesku a promotéra, abych se jich přeptal, jestli za to může Interspar nebo jejich agentura, tak se alespoň dívám po ostatních lahvích. Hned za pěknou papírovou paní s nápisem "To nejlepší z našich tradic střežíme pro vás", nad cenovkou označenou "Naše speciální nabídka vín z Moravy a Čech" nacházím další dva skvosty. Víno Valtice, Cabernet Sauvignon, země původu: Španělsko. A hned vedle stejný výrobce, Tramín červený a zezadu známý nápis Minosegi bor, Kunsagi Borvidek. Takže tohle Víno z Moravy je pro změnu z Maďarska.

To už vím, že budu psát tyto řádky, takže kupuji s těžkým srdcem po šedesáti korunách i tato dvě "skvělá" vína a mizím. Vymyšlené to bylo asi pěkně. Někde se ale stala chyba. Pokud to takhle vypadá ve všech Intersparech, možná by se Vinařský fond mohl pokusit dostat z jejich vedení za svou případnou finanční nebo organizační spoluúčast na téhle akci nějakou náhradu. Podporu prodeje slovenských, maďarských ani španělských vín totiž určitě v popisu práce nemá a největším efektem takovéto promoakce bude úplně zmatený spotřebitel.

Související odkazy:
- Lákali na moravské víno, ale hrozny zrály na Slovensku - MF Dnes, uterý 20. května 2008 (první mediální reakce)
- Interspar i Bohemia Sekt lhaly o víně, nebylo z Moravy - Aktuálně.cz, čtvrtek 22. května 2008 (vložila se SZPI, informovala téměř všechna média)
- Web iniciativy SVČR - vize 2008 s fotografiemi dalších "vín z Moravy" nabízených v Intersparu ve Znojmě, dvoulitrové petlahve "Směs vín z EU" byly v regálech promoakce moravských vín ještě ve středu 21. května 2008
- Matolinová reklama
- Otevřený dopis orgánům Svazu vinařů ČR od Jana Horešovského
- Kam kráčíš, VOC Morava?
- Návrh apelačního systému pro podmínky ČR z pera arch. Radomíra Nepraše
- Iniciativa SVČR - Vize 2008

Počet příspěvků v diskuzi: 0  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 3146x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5