O Víně

13.08.2003 Petr Aktivni: Ano Datum a cas publikace:

Kdo je můj zákazník?

Už jste byli někdy u vinaře nebo v družstvu nakoupit víno? Asi budete souhlasit, že zkušenosti máte různé. Jsou výrobci, kteří jsou rádi, že prodají. Jsou však i výrobci, které musíte prosit a žadonit, aby jste u nich vůbec mohli nakoupit.

Za těch několik posledních let, kdy jezdím pro vína k moravským vinařům jsem získal jistotu, že spousta vinařů nemají jasno v obchodní politice. Pracuji s jiným sortimentem, nicméně jako vinaři, taky na výrobně-velkoobchodní úrovni. Je zažité v praxi, že spotřebiteli nabízí obchodník ceny vyšší, než někomu, kdo má statut velkoobchodníka a zboží dále distribuuje. Vyplývá to z logiky obchodního vztahu: velkoodběratel odebere více zboží, dále jej skladuje, třídí, rozváží, má s tím práci a výdaje.

Vinař není vyjímkou - prodá-li mně svůj Ryzlink za 100,- Kč, velkoodběratel dostane cenu zřejmě nižší - tipuji někde kolem 75,- Kč. Problém je asi tento: spousta vinařů neměla podrobnou cenovou politiku vůbec připravenu. Pak se stává, že ceny někdy pečou přímo v okamžiku prodeje, "ošklíbají" se když přijedu abych nakoupil po 5 lahvích od odrůdy a dávají mi jasně najevo, že takovými nákupy je zdržujeme. Nicméně peníze jim vklouznou do kapsy velmi snadno a na oficiální doklad o prodeji většinou můžu zapomenout (ne teda že bych ho vždy potřeboval).

Minulý týden jsem měl štěstí a se dvěma kamarády jsme zastihli doma jednoho z předních moravských vinařů, dodávající vína i na hrad a podobně. Nebudu ho jmenovat, příště by mi taky mohl ukázat zdvižený prostředník (nebo zkrátka nic neprodat). Jeho vína jsou opravdu velmi dobrá, mám je rád už léta a vážím si jeho práce. Má taky veskrze dobré jméno mezi řadou ostatních vinařů, dokonce jsem na jeho straně v jeho "studené válce" s místními závistivými starými strukturami, ale ty ceny a systém prodeje, to prostě nezvládá.

Rovnou nám řekl, že prodá pouze po 6 lahvích od typu, jinak nic, pak na něj "štěkají" velkoobchodníci. No dobře, já se jim nedivím, ale co je mně do toho? Takovému postupu se v obchodním zákoníku říká diskriminace zákazníka - jednotka množství lahvovaného vína je zjevně jedna láhev vína a ne jedna krabice s několika lahvemi. Tímto svým rozhodnutím vytváří PŘEKÁŽKY v prodeji a zvýhodňuje jednu skupinu zákazníků na úkor druhých. Ano, někdo by řekl, že obchodní podmínky si vytváří každý prodejce sám a že zkrátka takovéhle jsou mé podmínky. To ale není podle mého názoru správná politika. Jak by to podle mne mělo vypadat?

Podmínky odběru a ceny by měly být stanoveny předem v ceníku. Pro různě velký odběr různé ceny - jak jednoduché!!! Jako hotově platící zákazník (žádné půlroku nezaplacené faktury) mám na výběr, jestli si koupím jednu láhev - např. ledového vína - nebo přepravku, či 50 lahví na oslavu, no ne? A ceník by měl říct: jedna láhev 200,- Kč, šest lahví v kartónu po 180,- Kč, dvacet lahví 170,- Kč za kus, od 30 lahví je cena 155,- Kč za kus a více než 50 lahví je cena 150,- Kč za láhev. NEBO ceník udává množstevní slevy podle celkové dosažené částky nákupu. To je podle mne otevřená hra pro všechny zůčastněné.

Pane vinaři, nesmíte totiž zapomínat, že já k Vám nejedu proto, abych ušetřil nějakou tu stovku. Tu totiž vypláznu za benzín, navíc si musím vzít den dovolené. Já k Vám jedu protože mám Vaše vína rád, chci aby jste mi ke své nabídce řekl alespoň pár slov (a ne uklízel na dvorku, zatímco mně obsluhuje nedospělý syn). Abych se na ně doma díval, prohlížel si viněty a těšil se, až si je otevřu. Abych měl zážitek z nákupu - ne abych měl pocit, že jsem obtěžoval. Vy jste možná dobrý vinař, zámožný člověk, ale jak byste se asi chtěl cítit při nákupu výrobku z mého oboru (kde neznamenáte vůbec nic)? Jedu k Vám taky proto, že ve Vinotéce v našem městě nemám možnost tak širokého výběru, jako ve Vašem skladě. A platím hotově! Když pak řeknu svým známým, že pan X je výborný člověk, občas k němu zajedu (tak 2-3x ročně, častěji to prostě nejde) a že jeho vína doporučuji, tak ti známí si to budou při nákupech ve vinotékách a jiných obchodech pamatovat.

Pokud obchodník NEMÁ jasno ve vlastní obchodní strategii, může některé své zákazníky ztratit. Ono víte, v Poysdorfu jsou taky velmi dobrá přívlastková vína a jsou k mání taky v cenách kolem těch pár € za sedmičku...

Počet příspěvků v diskuzi: 0  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 2765x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5