Svatomartinské! Svatomartinské?
Desátý díl malého zábavného seriálu o některých „zajímavých“ vínech byl avizován jako poněkud nestandardní. Aktuálně však - viz titulek - ještě před ním zařazuji díl standardní, tentokrát o možném vlivu očekávaného zisku, či možná lépe „přiživení se“, na fenoménu Svatomartinských vín.
Supermarket Albert je od úterý 11.11.2014 zaplněn Svatomartinskými víny, mimo jiné i z Tereziánských sklepů Prušánky - http://terezianskesklepy.cz/. Nahlédneme-li však do oficiálního seznamu vín a vinařství, kterým byla letos předmětná chráněná značka přidělena - http://www.wineofczechrepublic.cz/svatomartinske/vina-se-znamkou-svatomartinske-2014.html, Tereziánské sklepy mezi nimi nenajdeme. A obdobně je tomu i u Vinného sklepa Sovín, „jehož" Svatomartinské lze zase nalézti např. v Intersparu.
Z čísel šarží i místa plnění uvedených vín lze poměrně snadno dovodit, že tím, kdo je letos nositelem příslušného povolení k uvádění předmětné známky, je u těchto vín Neoklas Šardice. Jeho „sepětí" se Sovínem je známé, ostatně diskutované i v předcházejícím díle tohoto seriálu, viz článek zde a „přiznávané" i na oficiálním webu Neoklasu - http://www.neoklas.cz/vinarstvi/. Přesto, domnívám se, je užívání známky Svatomartinské víno u „vinařství" Sovín a pod jeho jménem výrazně problematické.
A u Tereziánských sklepů je to ještě horší. Jednak se „tváří" jako samostatný subjekt s vlastním IČ a s od Šardic odlišným domicilem (Prušánky) - http://terezianskesklepy.cz/kontakty, jednak, na rozdíl od Sovína, nejsou Neoklasem (http://www.neoklas.cz/e-shop/) jeho vína nabízena. Vytváří se tedy zdání, že, kromě plnění (malým písmem na zadní etiketě), nemá s Neoklasem nic společného. Dobře, pak ale po mém soudu nemá ani právo (pro letošek) užívat známku Svatomartinské víno, neboť mu takové právo nebylo uděleno - viz výše.
A onou pověstnou „třešničkou na dortě" je zase opakovaná skutečnost, že stejnou šarži, které bylo Neoklasu letos uděleno právo užívání oné „výnosné" známky Svatomartinské, lze nalézt na stejných vínech nejméně u dvou z uvedených tří vinařství.
Tak jak to tedy je, „Sovínští" (viz již vzpomenutý článek Vína ze Sovína) a „prušánečtí" přátelé ze Šardic? Opravdu si myslíte, že je dobré a správné takto mást zákazníky a možné kupce vašich vín? Nepřijde vám to poněkud krátkozraké? A co na to Vinařský fond, nositel/majitel značky Svatomartinské víno? Je mu to jedno? Co myslíš, vážený čtenáři? Čtou tento portál i tam? A zakročí? A pokud ano, jak? A co na to ostatní vinaři, kteří si museli - na rozdíl od Tereziánských sklepů a do velké míry i Sovína - přidělení této známky skutečně „odpracovat"? Jistě, Neoklas na tom, že prodává Svatomartinské pod 3 různými „značkami", zřejmě vydělá - proč jinak by to také dělal, že?! Ale vydělá na úkor koho? Právě oněch „Svatomartinsky poctivých" vinařů. Dosti nekolegiální, nemyslíte?