O Víně

29.05.2007 Jarda Aktivni: Ano Datum a cas publikace:

Nové Vinařství v Drnholci trochu jinak

Když v roce 2005 vstoupilo svými víny na trh Nové Vinařství z Drnholce, docela rozvířilo poklidnou hladinu našeho vinařského rybníku. Nejenom svojí filosofií moderní koncepce vinařství, ale špičkovými odrůdovými víny jež slouží jako surovina pro výrobu cuvée. A tak světlo vinařského světa spatřilo jedenáct opravdu originálních cuvée s neméně originálními názvy: Travesty, Sluneční vrch, Larus, Phantom, Ardea, Dirn´holtz, To´no, Gabriel, Asparágus a Cygnus. Odkazy na starší recenze najdete pod těmito jmény recenzí Travesty Cuvée 2005 zemské (Svatovavřinecké x Frankovka) a Cuvée Hélène 2005.

Vína téměř okamžitě získala řadu ocenění na našich i mezinárodních soutěžích. Některá z nevýznamnějších jsou uvedena na webových stránkách www.novevinarstvi.cz. O kvalitě některých vín se zde už psalo (viz odkazy výše) a nepochybně další recenze na sebe nedají čekat, zejména na novou řadu odrůdových vín cépage...

Ovšem razantní a neotřelý vstup pokračoval dále, když zavedli v roce 2006 jako první v ČR progresivní 6 cm vysoký šroubový uzávěr zaručující u bílých vín dlouhodobou svěžest a zachování aromatických látek. Jistě, mnohým se tato novinka, která se běžně užívá v Rakousku či Německu nebude zamlouvat, ale své příznivce si určitě najde. Jak mimo jiné konstatoval ing. Marek Špalek při prezentaci vinařství zástupcům médií počátkem května v anglickém Hotelu Drnholec: "...korkových dubů v Portugalsku či ostatním Středomoří rapidně ubývá, kvalitního korku začíná být značný nedostatek. A právě tento šroubový uzávěr, stejně jako skleněné uzávěry VINO-LOK umožňují špičkovou, kvalitní náhradu za korkové špunty, které raději ponechme velkým vínům z Burgundska..."

Přiznám se, že jsem byl už dříve, když jsem v Rakousku viděl hojně užívané šroubové či skleněné uzávěry zpočátku trochu na rozpacích, vždyť otevírat láhev dobrého vína uzavřenou dlouhým korkem, to je krásný rituál, který k tomu po staletí patří. Ale špičková kvalita, praktičnost a v neposlední řadě i relativní nižší náklady mne přesvědčily o novém trendu. Můžeme to i považovat jako určitý ekologicko-ochranářský přístup vinařů k ochraně korkového dubu. Obojí si asi najde své ctitele, zastánce - tradicionalisté zůstanou u korku, jiní budou pět chvalozpěvy na moderní uzávěr, ostatním to bude jedno jako doposud. A sommeliéři si prostě budou muset vymyslet nějaký nový a neotřelý, inovovaný rituál při otevírání šroubových či skleněných uzávěrů. Je to prostě vývoj, který asi nelze nějak zastavit.

V roce 2007 rozšířili v Novém Vinařství svoji nabídku vín o řadu odrůdových moderních vín „cépage" (sepáž - francouzsky odrůda). A právě celá tato nová řada vín je uzavírána skleněným uzávěrem VINO-LOK, který je precizně tvarovaný z ušlechtilého čirého skla. Uzávěr zaručuje dokonalou těsnost lahve a chrání víno před nežádoucím vnějším prostředím. Jako zajímavost jsme se dozvěděli od ředitele Nového Vinařství pana Špalka, že německá firma, od které uzávěry dovážejí si je nechává vyrábět v nejmenované sklárně někde na severu Čech. A opět byli první u nás, kteří s tímto skleněným uzávěrem přišli na trh. Tím se zařadili mezi špičková světová vinařství jež tyto uzávěry běžně používají.

A aby toho dobrého nebylo málo tak 12. dubna 2007 obdrželo Nové Vinařství od Design centra ČR a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR „Cenu za manažerský počin roku v oblasti designu" jako jedna ze tří společností v ČR a jako jediná vinařská společnost u nás. Dále autoři designu obalů Nového Vinařství, pánové Jindřich Dušek, Tono Stano a Marek Špalek získali Cenu za dobrý design v soutěži „Vynikající výrobek roku". Po grafické stránce jejich nový katalog nemá opravdu chybu. Je luxusní elegantní a moderní, formou nekonečného „kalendáře" stejně jako neotřelé a moderní etikety. V Novém Vinařství dělají vše pro razantní zviditelnění našich moravských vín nejenom na domácím trhu. A to je moc dobře.

Nakonec právě mladá, nová generace špičkových odborníků dokazuje, že je nutné a možné se prosadit v obrovské konkurenci. Proto se osm středně velkých a známých firem: Mikrosvín, Víno Marcinčák, Reisten, Hort, Vinařství Kovacs, Sonberk, Tanzberg a Nové Vinařství v roce 2006 spojilo a založilo skupinu nazvanou V8 (www.8V.cz). Jejich cílem je mimo jiné spolupráce především v marketingu, zvyšovat prestiž moravského vinařství a kultury vína. Doufejme a přejme jim, aby se to ku prospěchu nás všech opravdu vydařilo.

Počet příspěvků v diskuzi: 0  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 5073x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5