O Víně

18.12.2004 Petr Aktivni: Ano Datum a cas publikace: 18.12.2004 00:00

Cabernet Moravia 2003 odrůdové jakostní - Vinařství Zaječí s.r.o.

Při cestě středem Olomouce jsem objevil novou malou vinotéku, takže vpravo v bok a jdu tam na kontrolu. Sortiment řekněme nižší střední třída, no ale jednu lahvinku si nakonec přece jen odnáším.

Je teda vyšperkovaná a nafintěná, to se musí nechat. Výrobce vína, pan Rostislav Žďárský z obce Zaječí si nechává vyrábět lahve se svým vlastním reliéfem - na úpatí hrdla je to znak vinařství a u paty lahve pak nápis Vinařství Zaječí.
Ze svých vlastních zkušeností vím, že sklárny slyší na objednávky s vlastním designem lahve až od množství 35-40´000 kusů. Objedná-li zákazník větší množství, tím lépe pro něj, cena za kus je pak nižší. Jak jsem si v olomoucké vinotéce všiml, jsou takto balena všechna vína pana Žďárského. Jde o elegantní, vyšší tmavě zelenou láhev typu Futura Legera se širším okrajem hrdla oberband.

Celkový design i s vinětou mi trošku připomíná moldavská nebo rumunská vína, která také používají řekl bych "starosvětský", nebo snad předsovětský, carský styl. Jde o bohaté zdobení, výrazné barvy, spoustu údajů a textu a samozřejmě vše bohatě zlaceno (ne zlatem). Osobně proti tomuto stylu nic nemám, je to takové připomenutí starých časů, nicméně objektivně musím připustit, že trend vývoje designu vinět se dnes ubírá jinudy. Připravujeme novou strukturu naší složky "O vinětách" a zřejmě začátkem roku 2005 se budeme moci kochat stovkami skenů vinět z celého světa. Takže uvidíte sami.

U designu lahve musím ještě zůstat. Pravda je, že působí přitažlivěji a propracovaněji, než spousta odbytých, kdy jsou vína stočena do zelených bordó flašek, je na nich naplácnuta viněta s textem psaným Arielem ve Wordu a sbohem. Nicméně pozor - pokud se zákazníci osobně přesvědčí o nějaké slabině tak výrazného výrobku, snažícím se zaujmout již křiklavým obalem, bude to spíše na škodu. Je to stejný případ výrazného reklamního prvku, který používají např. Templářské sklepy Čejkovice (červený maltézský kříž), nebo ty sklepy, které pro svou vinětu používají celozlatou fólii. Je to výrazné, pěkné, ale i riziko "znelíbení se" je větší.

Dobře tedy - vždycky si stěžuji, když nám výrobce zapomíná o vínu či své firmě na vinětě sdělit podrobnosti. V dnešním případě je na všech částech viněty uvedeno informací dost, řekl bych dokonce více, než je úměrné jakostnímu stupni vína. Ale - určitě bych doporučoval vyměnit prázdnou zmínku o tom, že: "...
Boček z Obřan daroval mj. třetinu vinného desátku žďárskému klášteru..." třeba za krátké vysvětlení původu použité moravské cabernetové odrůdy. Jinak ale bohudíky za poctivé uvedení obce i tratě, z níž víno pochází. Dokonce je zde uvedena i doporučená doba archivace - tedy věc málokdy vídaná, ač by měla být samozřejmostí.

Označení Collection Exclusive (světácky působící anglické slovo "exclusive" znamená česky vylučující, výlučný, uzavřený, výhradní) mě nechává chladným, spíše mě zaujal údaj o obsahu alkoholu - 13,4 %. Také vítám, že na vinětě je uvedena webová adresa výrobce - po příchodu domů však zjišťuji, že je zatím ve výstavbě :-(

Víno mne celkově trochu zklamalo. Cabernet Moravia je skvělá odrůda, na koštech, ve sklípkách i z řady lahví jsem měl možnost ochutnat jak vynikající hutná vína s plným tělem a s neskutečně krásnou vůní, ale i vína průměrná, světlá a prázdná. Tentokrát jde o víno tak 50:50. Barva je tmavá, ale ne dost, v chuti je víno tvrdé, poloprázdné a vůbec mě nepřesvědčilo. Vůně pokulhává a pokud je na vinětě uvedeno, že "...bohaté cabernetové aroma přechází do... vůně lesních ostružin...", tak se jen rozpačitě ušklíbnu. Mám si v některém z katalogů slováckých koštů najít mezi svými poznámkami o vínech z Cabernetu Moravia, kdo že vyrábí víno blížící se ke 100 %?

Ne, já vím, že připravit víno na košt a nebo ho prodávat ve velkém je rozdíl. Pak ale bude rozdílné i moje hodnocení. Dnes ochutnané víno není špatné, je však jen průměrné a cena 120,- za sedmičku ve vinotéce je vysoká. To už je lepší koupit si víno z Chile nebo Argentiny, bude více sametové a plnější. Původně jsem tento článek vůbec nechtěl psát, no ale už je to venku. Proti panu Žďárskému nemám absolutně nic, je mi sympatické jak důsledně pracuje na vinětě i lahvi, ale tohle víno prostě patří pouze mezi střední kvalitu, nečekejme zázraky. To už jsme tady měli onačejší kousky.


Odrůda: Cabernet Moravia
Ročník: 2003
Jakost: odrůdové jakostní
Cukernatost: suché
Vinařská oblast: Velkopavlovická
Vinařská obec: Rakvice
Viniční trať: Trkmansko
Výrobce: Víno Zaječí, p. Rostislav Žďárský, U vily 463, 691 05 Zaječí
Číslo šarže: 03033
Alkohol: 13,4 % obj.
Doporučená konzumace: ihned, nebo archivovat 3 - 5 let
Cena: 120,- Kč nová malá vinotéka v centru Olomouce (nad Korunou)

Spotřebitelská známka: nepřidělena

Etiketa & design Barva a vzhled Vůně Chuť Ostatní služby
nehodnoceno nehodnoceno nehodnoceno nehodnoceno nehodnoceno

Počet příspěvků v diskuzi: 0  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 2652x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5  
Honzi 27.12.2009 22:39:20