O Víně

13.07.2004 Petr Aktivni: Ano Datum a cas publikace: 13.07.2004 00:00

Frankovka 2003 odrůdové jakostní - Vinselekt Michlovský a.s. Rakvice pro Stock Plzeň

Řada Král vinohradu.
Měl jsem dojem, že jde o známkové víno, protože v televizní reklamě je uváděno právě pod touto „královskou“ známkou. Nicméně jde o vína odrůdová, která jsou pouze fikaně obchodně nabízena pod značkou Král vinohradu. Není to nic neobvyklého, stejný postup volí více výrobců.

Esteticky je láhev vyvedena poměrně dobře, někdo by snad řekl příliš efektně či příliš moderně, ale to je věcí osobního vkusu. Jde přeci o víno jakostní, ne přívlastkové a jako takové musí hledat mezi jinými skupinami zákazníků a oslovit je jiným způsobem.
Láhev je klasická sedmička typu bordo khaki barvy. Už zvenku je na láhvi vidět, že marketingová stránka projektu je zvládnuta dokonaleji, než u naprosté většiny konkurentů: na plastové „fusekli“ je dokola zlatý nápis Král vinohradu s korunkou a zlaté lemování, na vrcholku je pak vyražena královská korunka (viz fotky pod tímto článkem). Další dobrý nápad je použit na zátce, čili špuntu. Je sice „jen“ lepený s plnými korkovými okraji, zato má lemování u obou okrajů a dva potisky (opět: Král vinohradu s korunkou) po obvodu. Ale pozor! Potisky jsou vůči sobě otočeny o 180° a toto jejich umístění vzhůru nohama má za následek, že ať přijde špunt do hrdla jakkoli, vytáhnete jej vždy jedním logem „správně“ nahoru. Kdyby byly potisky pouze v jednom směru, muselo by se buď hlídat jejich nasměrování při zátkování, nebo by prostě některé láhve byly zašpuntovány výškově převráceným potiskem. Kdo do reklamy dělá nebo někdy dělal, jistě podobnou finesu ocení jako dobrý nápad, takovou „českou uličku“.

Oceňuji také povídání na zadní vinětě, které sice jako i reklama v televizi trošku nadsazuje, ale slabě informovanému spotřebiteli podá základní informace srozumitelně a jasně. Navnadí ho víno vyzkoušet, což je to, oč zde běží. Tak uvidíme …

Jakkoli jsem se navážel do televizní reklamy na toto víno, která nadsazuje a přehání, musím uznat, že mě opravdu mile překvapilo. Lesní plody ani tolik necítím, ale švestky a černý rybíz už ano. A ty avizované „kompotované třešně“ snad nejvíc, jako kluk jsem máminých zavařených třešní spořádal tuny a tak jestli někdo ví, jak chutnají zavařené vyzrálé třešně, jsem to bezpochyby také já.

Víno je překvapivě dosti slušné, slovo „sametové“ ze zadní viněty mu sedí pro celkový dojem. Když se mi během hodinky na stole trošku ohřálo, projevily se vyšší kyselinky. Při bližším zkoumání mu trošku chybí hloubka, je tvrdší, výraznější, má ostřejší, trošku vyumělkovanou nehroznovou chuť (že by tím přidaným cukrem a čím ještě?) Je mi ale jasné, že jde o jakostní víno za 83,80 (trošku nesmyslně zaokrouhlená cena, zdá se mi), které nelze poměřovat s frankovkou ve vyšších přívlastcích, na nichž si tady s kolegou J. často pochutnáváme. Souhlasím, že pro ty, kdož nejsou na víno tolik „ujetí“ a zkusí si Krále koupit, je to opravdu dobrá volba. Nezkusil jsem teda ještě zatím ani svatovavřinecké, ani müller či veltlín ze stejné série (viz odkaz na web pod článkem).

Víno je v celku slušné a bude dobrou volbou mezi spoustou jiných jakostních.
A ještě něco – nechci tady být za troubu, ale mám pocit, že při pití téhle „královské frankovky“ se mi vybavila také vzpomínka na chuť mladých červených vín ročníku 2003, které jsem před pár měsíci chutnal. Že by měl ročník 2003 svoji specifickou charakteristiku? No, tak žhavé to asi nebude, ale možná skutečnost, že v podstatě jde o mladé víno, hraje svou roli. I když frankovka Krále vinohradu nebude asi určena k archivaci, hodnocení ročníku 2003 provedeme během příštích let.

A ještě něco 2 - i když svůj názor na TV reklamu nezměním, otevřeně říkám, že za to jedno a čtvrt euro umí pan Michlovský udělat opravdu dobré víno. A poznámka - jeho distributorem je Stock Plzeň a.s., Plzeň, firma sice ne-vinařská, ale zato firma s jistě velmi dobrými distribučními kanály. Král vinohradu asi neudělá veledíru do světa, ale být konkurencí, tak tento projekt rozhodně nepodceňuji.


Spotřebitelská známka: nepřidělena

Etiketa & design Barva a vzhled Vůně Chuť Ostatní služby
nehodnoceno nehodnoceno nehodnoceno nehodnoceno nehodnoceno

Počet příspěvků v diskuzi: 0  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 1919x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5  
milasko 27.12.2009 15:53:21