O Víně

Diskuze: ENOEXPO 2010 aneb... Kde jsi, Moravo?
Datum: 16-07-2024
  *
  *
*
8+4=  
* - povinné položky

Seznam příspěvků k diskuzi
Datum: 12.12.2010 11:34:29
Od: Lech
E-mail: lechm@seznam.cz

Dobrý den pane Bunža,
však víte sám, že už několik let se snažím moravská vína prosazovat na PL trhu. Od té doby co píšete, se začíná situace měnit. PL trh si žádá novinky, francouzská a italská vína ovšem, ale konzument chce i něco jiného - proto třeba Švýcaři, Slovinci ale i Slováci se začínají prosazovat, což z naší strany nebylo vůbec znát.... proč to jde jim a proč to nejde nám? Proč dovedou oni legislativní těžkosti překonat a pro nás je to nepřekonatelná hráz? Kde je chyba? Pozoruji zvýšený zájem o Moravu a její vína, ale pořád iniciativa zůstává spíše na úrovní osobní, každý vinař se spíše sám musí starat o to, aby našel cestičku na PL trh. Možná že by bylo dobré, aby VF organizoval v Polsku ve spolupráci s importéry propagační akce a nejezdil do Francie nebo jinde po světě... kdo se o to má starat, než VF, pomáhat vinařům. Je fajn z každé flašky brát padesátník, ale co za to? Já se vůbec divím, že si to necháváte vy vinaři takhle líbit od VF... sice do hloubky do těchto vztahů nevidím, ale cítím, že něco není úplně čisté. Dle mého je třeba do toho Polska jezdit, navazovat kontakty, dělat prezentace v gastronomických centrech a všude, kde se něco kolem vína děje. Dnes je v PL taková spousta vinařských akcí, že se mi nechce věřit, že by se obchodní kontakty nenavázaly. Ale zase jsme u pomoci VF každému z Vás. Ať vás, vinaře, v tomto směru VF skutečně podpoří a ne jen slovními proklamacemi o nutnosti hledat nové trhy - ať uvolní peníze na takové akce. Však se podívejte na internet, co se děje kolem vína v Polsku, jak se dění kolem vína rozvíjí - chce to jen podchytit, ale VF asi o tom nemá ani páru, co vše se tam děje a jak popularita vína v PL stoupá. A vzniklou situaci nevyužívá, což se daří jiným.
Některým vinařům jsem už k vývozů byť malých partií vína do PL pomohl, ale to není moje práce, od toho sedí na úřadech úředníci, kteří by měli zvednout zadky a něco v tomto směru začít dělat... pro VÁS! Jsou za to placeni z Vaších peněz....
No, fakt nevím, co s tím dál. V každém případě Vám děkuji za příspěvek k článku, osobně jsem doufal, že článek vyvolá větší debatu na toto téma, Vy jste se ozval jako jediný prozatím, za což děkuji.
(P.S. Samotný proces vývozu vína do Polska zas není takový problém, o čemž jsem se v poslední době přesvědčil. V podstatě je to spíše prostá záležitost... to mi věřte ! Jen navázat kontakty!)
Pozdravuje Lech Malysz

Datum: 12.12.2010 09:12:35
Od: Bunža
E-mail: bunza@vinnysklep.cz

Reaguji na Vaši Výzvu, může zdát, že má reakce je rozporuplná, ale s dobýváním polského trhu vín je to velmi obtížně. Na jedné straně je Polsko velmi zajímavá zem pro import vín ale stále funguje nějaká umělá bariera, která trh kontroluje a za velmi podivných podmínek připouští jeho import.
Zúčastnil jsem se jedné výstavy ENOEXPORT v Krakově v očekávání navázání kontaktů. Zúčastnili jsme se ve společné expozici moravských vinařů. Stánek byl representativní. Takže z naší strany bylo uděláno maximum, ovšem zájem Poláku byl prachbídný. V přední část haly bylo návštěvníků přiměřeně, zato ve vinářské části bylo liduprázdno. Protože zájemců bylo málo vzali jsme aktivitu do vlastních rukou a spolu s ještě jednou naší firmou jsme navštívili všechny polské vystavovatele. Všem jsme předali vzorky, propagační materiály a pozvali je k nám na bezplatný pobyt za účelem poznání našeho vinařství.
Zde jsme naráželi na uměle vytvořené bariery. Polský trh má nějaké zvláštní manýry, kterým še těžko rozumí existují mafie a mají zvláštní požadavky, na které lze těžko přistoupit. Byť byla přislíbena nějaká spolupráce, zústalo jen při slibech. Takže závěr je asi takový, něž se obtížně a riskantně prosazovat na polském trhu, je lepší se zvýšenou měrou orienovat na našem trhu.
Bunža