O Víně

01.02.2006 my Aktivni: Ano Datum a cas publikace: 01.02.2006 07:00

---> Soutěž  ETIKETA ROKU 2005 <---

Dne 2.1. 2006 jsme my, nezávislý portál www.ovine.cz, vyhlásili soutěž o titul Etiketa roku 2005.

Cílem soutěže bylo pomocí veřejného hlasování návštěvníků portálu zvolit Etiketu roku. Šlo o individuální rozhodnutí každého z Vás, kterou vinětu považujete za nejlepší z hlediska estetického, designu, obsahového atd. Soutěž jsme vyhlásili z důvodů zvýšení povědomí o důležitosti etiket používaných na lahvovaných vínech (a to i mezi výrobci), pro povznesení kultury prodeje a podávání vína. Po fázi Nominace, kdy jsme společně nominovali celkem 45 etiket z našich i zahraničních vín, jste hlasovali - my jsme hlasy poctivě třídili a sčítali.

Nakonec tedy soutěž dopadla takto:

1. místo
etiketa č.4 - Ryzlink vlašský 2002 ledové víno - p. Mráz Josef, Stará Břeclav, 35 bodů
(9x se umístila na 1. místě)
Nám z portálu se etikety pana Mráze líbily, už když jsme dostali jejich skeny a výherci samozřejmě blahopřejeme!
Získané ocenění potvrdíme věnováním "ozdobného obrázku", kterému říkáme důvěrně diplom :-) Můžete ho vidět dole pod článkem jako zcela poslední fotku.

2. místo
etiketa č.5 - Veltlínské zelené 2002 slámové víno - p. Mráz Josef, Stará Břeclav, 24 bodů
(4x se umístila na 1. místě)

3. místo
etiketa č.22 - Mont Pré (Ryzlink rýnský x Sauvignon) 2003 známkové jakostní - Znovín a.s., Znojmo, 22 bodů
(4x se umístila na 1. místě)

4. místo
etiketa č. 20 Zámecké vinařství s.r.o. Roudnice nad Labem, 20 bodů
(6x se umístila na 1. místě)

5. - 6. místo
etiketa č.16 St. Margarita Chardonnay 2003 výběr z hroznů - Vinné sklepy Maršovice v.o.s., 17 bodů
(5x se umístila na 1. místě)

5. - 6. místo
etiketa č.29 Opus One, 17 bodů
(4x se umístila na 1. místě)

Struktura hlasování a trochu statistiky
Přes původní váhání nám nakonec přišlo 26 hlasů do dne před ukončením hlasování. Po rozeslání výhružné aktuality Petrem :-) den před ukončením nám přišlo dalších 28 hlasů během jednoho (posledního) dne. Celkový počet hlasujících tak dosáhl počtu 54 osob. I tak je to jen zlomek z celkového počtu těch z Vás, kteří denně na portál chodíte. Inu, uvidíme příští rok.

Bohužel, hlasování potvrdilo naše počáteční obavy, že se vždycky objeví někdo "nyní ještě chytřejší", kdo zkusí pravidla (jedna osoba = jedno hlasování) přelstít a vyhledá v nich skulinku. Jak jinak si asi máme vysvětlit stejná hlasování, která jsme dostali z emailových adres (neuvádíme je v plném znění): "sarka.nazarcukova@xxx.cz", "nazarcuk@xxx.cz", "libor.nazarcuk.ez@xxx.cz", nebo "xxx@moravskysommelier.cz" atd.? Kromě podobných emailových adres bylo zcela zarážející, že podpis - tedy jméno a příjmení odesílatele - byl vždy stejný: Libor Nazarčuk.

Přímo se vnucuje otázka, zda nejde o onoho známého člověka z oboru...? Říkali jsme si, zda má člověk jeho formátu zapotřebí posílat stejná hlasování z různých adres, zda stojí za to využívat všech příbuzných a snad zakládat nové adresy, aby poslal STEJNÉ HLASY své oblíbené etiketě, nebo svému oblíbenému vinaři. Požádali jsme ho tedy o vyjádření, zda nedošlo k omylu či ke zneužití jeho jména, ale i když v minulých dnech z těchto emailů chodily zprávy s hlasováním docela hbitě, tentokrát mlčely, nedostali jsme ani reakci na SMS, zaslanou na jeho mobil. Škoda. Musíme říct, že právě tyto podezřelé hlasy, přicházející v rozmezí několika minut a hlasující prakticky všechny stejně, výrazně ovlivnily výsledky. Je to na škodu celé soutěže, na škodu všech ostatních, kteří hlasovali v duchu pravidel.
Reakci jsme dostali později - viz chat pod tímto článkem.

Co nám průběh soutěže naznačil?
1)
Veřejnost, jak se zdá, inklinuje ke dvěma typům etiket, k tzv. moderně a k tzv. klasice, především s historickými motivy. Za modernu považujeme etikety např. od pana Mráze a veleznámou Karpatskou perlu, která navíc přichází s různými motivy pro různé kolekce svých vín, různé ročníky atd. Podobně vnímáme i etikety nominovaných č. 32 "Santa Helena", č. 29 "Opus One" a další, kde je důraz kladen především na odlišení, spojení grafiky a vinařství. Za něco mezi modernou a historií považujeme např. č.16 "St. Margaritu", č. 10 "Gryllus" či řadu etiket německých a italských viz nominace např. č. 33 a č. 34 - "Alois Lageder".

U historických motivů rozhoduje spojení místa a historie vinařství, viz č. 20 "Roudnické zámecké", či většina nominovaných etiket francouzských. Řada vínomilců si nedovede představit etiketu bez historických motivů a je ochotna zavřít oči nad řadou chybějících informací o původu vína - viz č. 24, č. 25 a č. 26 "Château de Lamarque" a další, kde je jen obchodní název a ročník s apelací, nic víc!

Až na 6. místě se umístila první zahraniční etiketa (č.29 Opus One 17 bodů), u které jste dali přednost modernímu designu před historickými motivy. Je to vrchol jednoduchosti a strohosti zároveň. Zajímavé je také srovnání, kolikrát se která etiketa umístila na prvním místě - např. ty na druhém a šestém místě stejně, tedy 4x. Naproti tomu v celkovém pořadí až čtvrtá roudnická etiketa dostala první místo celkem 6x - posbírala však celkově méně druhých a třetích míst.

2)
Z hlasování je vidět, že poskytnutí povinných či doplňujících informací většina vínomilců nevnímá jako nutné či zásadní a většinou se bez těchto informací obejde, což nepovažujeme za dobrý fakt. Ke slovu přichází staré rčení, že: "Jde-li o něco důležitého, nezáleží ani tak na obsahu, jako na FORMĚ".

3)
Za velmi pozitivní jev u některých našich vinařství považujeme změnu grafiky etiket směrem k náročnějším motivům a v uvádění více údajů, než kolik předepisuje Vinařský zákon. Jako příklad uveďme etikety rodiny Špalkovy a to nejenom na nominovaném víně č. 10 "Gryllus", ale i na ostatních kolekcích, taktéž nové etikety firmy "Mikrosvín", hodně uznávaný "Znovín" a také u některých kolekcí kupáží, které představilo např. "PPS Agro Strachotín" atd. Určitě najdeme řadu dalších příkladů...

4)
Na druhou stranu někteří výrobci používají stále stejné etikety a dělají stále stejné chyby. Především schopnost odlišit se od konkurence se některým nedaří, ale je dobře, že o tom alespoň uvažují, viz např. "Patria Kobylí", sdružení "Bonus Eventus", "Neoklas Šardice" a řada dalších.

Vážíme si toho, že jste hlasovali Vy, "normální lidi", vínomilci a amatéři, kteří jste v drtivé většině rozhodovali srdcem a ne podle obchodních zájmů. Věřte, že i takové nuance byly během hlasování velmi dobře rozeznatelné. Jedině spektrum různých profesí, povah a osobností může vytvořit objektivní názor a o ten nám šlo.

Právě proběhlý první ročník budiž základem dloholeté tradice, o kterou stojíme. Chceme svým drobným dílem přispět k tomu, aby vinařství v ČR poskočilo na vyšší stupínek, abychom měli z vín radost a náš život byl tak veselejší :-)

Těšme se tedy na druhý ročník soutěže - ETIKETA ROKU 2006.

Pro úplnost zde necháváme všechny nominované etikety i s původními komentáři těch, kteří nám je poslali. Pro jednoduchost jsme etikety rozdělili podle států, tu nejlepší jste však vybírali ze všech:

Česká republika
č.1 Sylvánské zelené 2002 pozdní sběr - Ampelos - Šlechtitelská stanice vinařská Znojmo a.s. Vrbovec
"Jednoznačně jediný takřka graficky dokonalý kus z domácí produkce je pro mne Ampelos..."

č.2 Cabernet Moravia 2002 ledové - Vinařství Beneš Jaroslav Hrušky (Bonus Eventus)
"Co originálního lze po tolika letech ještě v souvislosti s etiketou vína vymyslet? Např. toto - nechat jí vyseknout ve tvaru listu révy vinné (zde polovina)... Ve skutečnosti je tato etiketa modravě stříbřitá a podle mne je stejně výjimečná, jako víno, které zdobí."

č.3 Zweigeltrebe 2004 odrůdové jakostní - Château Peluic Velké Bílovice
"Jestli si dobře pamatuji, tedy zda jsem nebyl přespříliš omámen, je toto Zweigeltrebe fantastické. Záhada je, že jsem o tomto víně nikdy neslyšel, ani jsem nenašel o něm žádnou zmínku. Vypátral jsem ale kontakt na výrobce a k vínu se ještě později vrátím..."

č.4 Ryzlink vlašský 2002 ledové - Mráz Josef, Stará Břeclav
"Jednotlivé ročníky těchto vín se odlišují grafickým motivem na etiketách. Nejedná se o žádné napodobování věhlasného bordeauxského vinařství Chateau Mouton Rothschild, etikety jehož vín zdobí každoročně od roku 1945 dílo jiného věhlasného autora (například Andy Warhol, Chagall nebo Picasso). Autorem všech etiket na víno Josefa Mráze je jeho mladší bratr, známý břeclavský malíř a grafik Miroslav "Mrazík" Mráz. Ten je jediným z trojice bratrů, který se nevěnuje výrobě vína, ale přispívá k jejich dokonalosti malými grafikami, které zdobí etikety. Při jejich tvorbě se vždy inspiruje mladým slámovým nebo ledovým vínem a ztvárňuje své pocity z tohoto moku. Milovníci vín a umění si tak mohou vytvořit sbírku obojího a porovnávat vývoj jednotlivých ročníků slámového a ledového vína, z nichž ty nejlepší mají potenciál zrát i padesát let, ale také umělecký růst autora etiket."

č.5 Veltlínské zelené 2002 slámové - Mráz Josef, Stará Břeclav
Zaslaný komentář byl stejný, jako u předchozí položky č.4.

č.6 Svatovavřinecké 2003 odrůdové jakostní (Barrique) - Neoklas a.s. Šardice

č.7 Muškát moravský 2003 pozdní sběr - Neoklas a.s. Šardice

č.8 Frankovka 2003 odrůdové jakostní - Neoklas a.s. Šardice

č.9 Pálava 1999 pozdní sběr - PPS Agro, a.s. Strachotín
"Pěkně řešená viněta s duhovým ptáčkem (Vlha pestrá), oválný tvar na láhvi pěkně sedí i vypadá. Oproti starším vinětám z PPS jsou tyhle určitě velkým skokem vpřed."

č.10 Gryllus 2002 známkové jakostní (barrique) - Vinařství rodiny Špalkovy, Nový Šaldorf
"Stylový a decentní design, citlivě pojatá grafika, perfektní snoubení grafiky s textem. Velmi kvalitní tisk, především místa se zvýrazněním textu (reliéf). V podobném duchu je i bílá varianta Gryllusu, dezertního vína Šaler (bílé i červené). Vše si zaslouží velkou pozornost."

č.11 Rulandské bílé 2003 výběr z hroznů - Spielberg s.r.o., Archlebov

č.12 Zweigeltrebe 2003 pozdní sběr (Barrique) - Spielberg s.r.o., Archlebov

č.13 Ryzlink vlašský 2004 kabinet - Spielberg s.r.o., Archlebov

č.14 Cabernet Moravia 2003 odrůdové jakostní - Víno Zaječí s.r.o.

č.15 Modrý Portugal 2002 pozdní sběr - Vitis s.r.o. Strážnice
"Modrý Portugal z Vitisu jsem koupil ve Strážnici ve skanzenu. Od téhož výrobce jsem zkoušel ještě Zweigeltrebe Rosé 2000 kabinet a Rulandské modré 2000 pozdní sběr - zkušenosti s víny jsou hodně rozkolísané, ale etiketa mě osobně přijde celkem zdařilá."

č.16 St. Margarita Chardonnay 2003 výběr z hroznů - Vinné sklepy Maršovice v.o.s.
"Zajímavý grafický motiv a text, včetně zadní etikety. Kolekce St. Margarita je vyráběna v několika variantách (bílé, rosé a červené) jen z nejlepších ročníků a vznikla na počest znovuotevření gotického chrámu Sv. Markéty v Loděnicích."

č.17 Starý sklepník stolní víno - Vinné sklepy Roztoky s.r.o.
"Viněta mne zaujala hlavně tím, že se povedl Vinným sklepům Roztoky husarský kousek! Přemluvit Arnolda Schwarzeneggera, aby jím zapózoval s koštýřem, to je opravdu výkon! Ale jak vidno, tak Arnold si nedpustil své hlavní identifikátory a sice tvrďácký pohled akčních zabijáků a nezbytný doutník mezi zuby, skrze který proceděné hlášky jako "Lozkopu ti dlzkuu ty sajlajte.." zní velmi drsně."

č.18 Rulandské bílé 1997 archivní - Vinné sklepy Valtice Valtice
"Celkově výborná vína od renomovaného tuzemského výrobce."

č.19 Svatovavřinecké 2002 pozdní sběr - Zámecké vinařství s.r.o. Roudnice nad Labem

č.20 Rulandské šedé 2003 slámové - Zámecké vinařství s.r.o. Roudnice nad Labem
"Roudnické etikety se mě osobně líbí moc - to slámové Rulandské šedé z Roudnice jsem poslal spíš jako doplněk toho svatovavřineckého, které už v nominaci je. Na téhle variantě je totiž ten znak zakomponovaný do toho panorama s Řípem a sám si nejsem jistý, která z těch variant se mi líbí víc..."

č.21 Charles Sealsfield (Ryzlink rýnský x Rulandské bílé) 2003 známkové jakostní - Znovín a.s., Znojmo

č.22 Mont Pré (Ryzlink rýnský x Sauvignon) 2003 známkové jakostní - Znovín a.s., Znojmo

č.23 Sankt Clemens (Chardonnay x Rulandské bílé) 2003 známkové jakostní - Znovín a.s., Znojmo
"Znovínské viněty patří jistě k nejlepším na našem trhu, navíc nás informují o tom, co chceme o víně vědět. Etikety jsou navíc profesionálně stavěné, mají citlivě volené barvy, které dělají opravdu pěkné kousky, schopné konkurovat etiketám zahraničním. Odkázat se etiketou na někoho z vlastního regionu, kdo měl vztah k vínu, je určitě lepší řešení, než se jen snažit svézt na známém jméně... Příklady jistě všichni známe."

Francie
č.24 Château de Lamarque 2000 Appellation Haut-Médoc Controlée (AOC) - Gromand d´Evry

č.25 Château de Lamarque Appellation Médoc Controlée (AOC) - Marquis of Evry

č.26 Château de Lamarque Appellation Médoc Controlée (AOC) - Count of Fumel

č.27 Récolte 1994 Appellation Saint-Julien Controlée (AOC) - Grand Vin de Léoville
"Etiketa mi svou elegancí, výtvarným zpracováním a typografií přijde nejlepší, co znám."

č.28 Chateau Lafite-Rothschild 1982 Appellation d´Origine Controlée (AOC) - Baron Philippe de Rothschild, S.A., Gironde
"Viněta, která ve mne vždy probudí pozitivní vlnění po celém těle. Prostý výjev z "obyčejného" venkovského života šlechty v retro stylu mi prostě sedí."

USA
č.29 Opus One
Etiketa mi svou elegancí, výtvarným zpracováním a typografií přijde nejlepší, jakou znám.

Německo
č.30 Mülheimer Helenenkloster Riesling 2001 Spätlese - Weingut Max Ferd. Richter, Mülheim, Mosel
"Klasicky staroněmecká viněta, šedavý rámeček kolem je nenaskenovatelná zlatá barva. Ano, je to staré až staromódní, ale právě to má své kouzlo..."

Řecko
č.31 Dionysus in Spring 2003 O. P. A. P. ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΠΡΟΕΛΕΩΣΙΣ ΑΝΟΤΕΡΙΣ ΠΙΟΤΙ - Boutari John a syn - Thessaloniki

Chile
č.32 Riesling 2005 Late Harvest - Santa Helena, Valle del Curicó
"Moderní a odvážné pojetí tvaru etikety a použité grafiky, vše k použitému typu láhve Bordolesse (čiré sklo) ladí."

Itálie
č.33 Pinot Nero 2001 Denominazione di Origine Controllata (DOC) - Lageder Alois, Margreid-Magré
"Je velmi těžké vybrat z etiket Aloise Lagedera tu nejhezčí - tahle si určitě nominaci zaslouží - citlivé skloubení klasických prvků vinařství (povoz se sudy) a moderního způsobu dokonalého zpracování tisku a ražby se zlatotiskem."

č.34 Kalterersee Römigberg 2003 Denominazione di Origine Controllata (DOC) - Lageder Alois, Margreid-Magré
"No není tohle nádherný příklad dokonalé práce grafika? Kvalitní, zřejmě recyklovaný papír s povrchovou strukturou, sladěné barvy, rozvržení a využití prostoru. Bravo, skvělé víno (Auslese Clasicco Superiore) potřebuje i skvělé "šaty"."

č.35 Dogajolo 2003 Denominazione di Origine Controllata (DOC) - Carpineto Toscano
"Podle mého soudu asi nejhezčí barevně pestrá viněta kterou jsem kdy viděl, na láhvi byla prostě k pomazlení - navíc je kvalitně provedena (bronzová fólie, gramáž papíru, syté barvy...). Romantika barev v Toskánsku..."

č.36 Rosso di Montalcino Sangiovese 1999 Denominazione di Origine Controllata (DOC) - Sassetti Angelo, Montalcino
"Na láhvi teda vypadala opravdu skvěle, sken ji trošku shodil, ale i tak jde myslím o klasickou ukázku italské viněty se všemi přednostmi, které Italům k použití jejich starobylá historie nabízí..."

č.37 Vendemonia 2001 Denominazione di Origine Controllata (DOC) - Piave
"Velmi originální etiketa, byl použit zvláštní druh papíru. Celá láhev působí exklusivním a originálním dojmem! Uvidíme co obsah :-) "

Slovinsko
č.38 Cabernet Sauvignon 1994 Vrhunsko vino - Agroind Vipava 1894 Vipava d.d.
"Viněta podle mne velmi originálního rázu, já osobně jsem zatím žádnou podobnou neviděl. Zaujala mne a já si přečet i vaši recenzi (z 29.08.2004) na víno. Škoda, že víno není o něco lepší. Myslím si, že Slovinsko má veliký potenciál k výrobě výborných vín."

Slovensko
č.39 Děvín 2003 bobuľový výber (výběr z bobulí) - Karpatská Perla s.r.o., Šenkvice

č.40 Aurelius 2003 výber z hrozna (výběr z hroznů) - Karpatská Perla s.r.o., Šenkvice
"Umenie výroby vína spojené s umením na etikete, fragment je dielom akademického maliara Stana Černého. Tmavá farba etikety splýva s fľašou, názov odrody a logo firmy je zvýraznené medenou fóliou."

č.41 Tramín červený 2002 neskorý zber (pozdní sběr) - Karpatská Perla s.r.o., Šenkvice
"Velice se mi líbí "duševně" laděné motivy obrazů malíře Zdeňka Hajného. Tento styl viněty se jim velmi podobá a tedy mne oslovil."

č.42 Veltlínské zelené 2002 ľadový zber - Karpatská Perla s.r.o., Šenkvice
"Druha etiketa je z ľadoveho zberu od akademického maliara Mariana Komačka s názvom "Vzťahy" (fľaša je o objeme 0,375 l typu Bordo Futura - vysoká štíhla)."

č.43 Rizling rýnský 2004 neskorý zber - Karpatská Perla s.r.o., Šenkvice
"Etiketa reprezentuje adjustáž vín s prívlastkom ročníka 2004 s grafikou od ak. maliara Dana Brunovského (sú ňou adjustované flaše typu Bordo Europea)."

č.44 Frankovka modrá 2002 kabinetné - Vitis Trade s.r.o. - provoz Pezinok
"Zde je můj horký favorit na etiketu. Víno bylo za necelé dvě stovky a je stále uvězněno v lahvi. Odmočil jsem pouze etiketu, obsah zatím nepil."

Tunisko
č.45 Carignan Selection 1999 Vin de Soleil - Domaine Atlas
"Etiketa je z tuniského vína (Carignan), které jsme koupili ve vinotéce U sv. Vavřinca v Ostrožské Nové Vsi. Sáhla tam po něm manželka a řekl bych, že nemalou roli sehrála právě etiketa :-). Ale když se dívám do poznámek, nebyla to nakonec špatná volba. Bohužel zadní část etikety buď chyběla nebo byla nějak znehodnocená (českou přelepkou), takže jí nemám a tím pádem ani žádné další podrobnosti (výrobce, analytické hodnoty...)"

1-20 | 21-40 | 41-60 | Vše
Počet příspěvků v diskuzi: 5  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 12117x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5