O Víně

30.10.2006 J. Aktivni: Ano Datum a cas publikace:

Inspekce po vinařských cyklostezkách, oblast Podluží

Letošní podzimní počasí vinařům přálo. Celé září i říjen jsme se mohli těšit z nádherných slunných a teplých dnů s minimem srážek. Dnes jsme se probouzeli do velmi nízkých teplot, někde bylo dokonce pod nulou, ale minulý pátek v pražském Klementinu padl teplotní rekord starý 165 let. Meteorologové tam naměřili 20,6 °C a podobně tomu bylo i na mnoha dalších místech. Třeba v Českých Budějovicích naměřili 24,2 °C, což odpovídalo teplotě v polovině srpna v okolí Mutěnic. Právě tam se vrátím prostřednictvím další Inspekce po vinařských cyklostezkách, oblast Podluží. Jako vždy nebude chybět velká dávka fotek a popis trasy kolem lužních lesů, rybníků a samozřejmě vinic.

Celé dnešní putování bych mohl s čistým svědomím nazvat vodní svět a vinice. Nezdá se vám toto spojení logické? Ale ano, s touto velmi zajímavou části vinařské stezky Podluží se můžete skutečně setkat. Už název Podluží, podle které byla dříve pojmenována vinařská oblast, dnes zařazena do podoblasti Slovácko, je zřejmé, že zde lužní lesy patří. K lužním lesům neodmyslitelně patří vodní toky, rybníky a fauna. A protože je stezka vedena i krajem vína, bude část reportáže věnována i tomuto tématu. :-)

Naše putování opět zahájíme v obci Mutěnice u vinařského lisu, kde se napojíme na Moravskou vinnou stezku směrem na Dubňany. Projedeme Mutěnicemi, vystoupáme do kopce a po státní silnici přes les přijedeme do obce Dubňany, kde se nám vybaví červencové setkání ovine.cz u pana Spěváka. My se ale v Dubňanech po 400 metrech vydáme opačným směrem, respektive sjedeme z Moravské vinné a napojíme se na vinařskou stezku Podluží. Hned za obcí vjíždíme do lužních lesů s nádhernými rybníky. Na fotce č. 1 najdete skloněnou vrbu u Nálezného rybníku. Od tohoto okamžiku jsme si připadali jako v ráji, všude kolem nádherná příroda a ticho. Stezka vede hustým lesem směrem na jih a protíná se s několika lesními cestami, takže dejte pozor ať nezabloudíte. Na několika místech bohužel chybí značení... Asi po 2 km dorazíte k promyšlené soustavě rybníků, které se táhnou v délce asi 7 km až k Hodonínu. První z této soustavy je Jarohněvický rybník, který jsme míjeli už při minulém putování po Mutěnické vinařské oblasti. Přijíždíme k Sratkovskému rybníku, který je z části ukrytý za vysokým rákosím a stromy s dozrávajícími trnkami či mirabelkami, jak můžete vidět na fotce č. 2 a 3. Od této chvíle jste v neustálém kontaktu s rybníky a lužními lesy.

Je nádherné nedělní ráno, obloha je krásně vymetená, sluníčko příjemně hřeje a proto zastavujeme a pozorujeme malebná zákoutí. Hluboké ticho občas naruší křik vodních ptáků a šplouchání kaprů na hladině... V této chvíli si uvědomuji šílené tempo dnešní doby. Nyní mám čas se konečně zastavit a uvolnit. Kéž by takových dnů bylo více! Otáčím se a vidím překrásný pohled na Sratkovský rybník (foto č. 4). Ne, to jsem opravdu nečekal, vyrazili jsme na jižní Moravu a projíždíme rájem rybníků a lužních lesů. V tichosti a nerušeně projíždíme kolem několika volavek popelavých, labutí a lysek černých, které svým kolébavým pohybem na hladině ve mne vyvolávají trochu úsměv. Podle plachosti vodních ptáků usuzuji, že lidská přítomnost zde není obvyklá.

Postupně projíždíme kolem Zbrodského rybníku (foto č. 5) a Výtažníku (foto č. 6 a 7). Polní cesta nás za rybníkem Výtažník přivedla až státní silnici č. 380 (Hodonín - Mutěnice). Na silnici odbočíme doprava, přejedeme železniční trať a po 200 metrech opět sjedeme ze silnice doleva. Toto místo je naštěstí dobře značené, takže nehrozí že pojedete špatným směrem. Po kvalitní asfaltové stezce jedeme opět podél rybníků. Na pravé straně míjíme Bojanovický rybník (foto č. 8), na kterém si lebedí několik labutí. Na největším zdejším Novodvorském rybníku skryti za rákosím pozorujeme labutě a další vodní ptactvo (foto č. 9). Na hrázi tohoto rybníku zastavujeme a kocháme se obrovskou vodní plochou. Prohlížím si také funkční okysličovací zařízení (foto č. 10), které najdete na několika rybnících. Tropické červencové dny vyvolaly potřebu okysličovat rybám vodu. Na konci Novodvorského rybníku odbočíme doprava k prodejně kachen a živých ryb (foto č. 11). To jsme již projeli kolem sádek na ryby a dostali se na břeh Pisečenského rybníku (foto č. 12). Zůstal-li náš pohled na hladině do stejného místa, do 10 sekund jsme mohli vidět výskok kapra nad hladinu. V tomto okamžiku se také dostáváme na nejjižnější bod naší trasy, nyní se již budeme vracet zpátky do Mutěnic a definitivně také opouštíme malebné rybníky.

Stezka nás od rybníků dovedla na státní silnici z Lužice do Dolních Bojanovic, kde odbočíme doprava. Než přijedeme do Dolních Bojanovic míjíme pole s odkvetlými slunečnicemi (foto č. 13) v jehož blízkosti se loudá několik volavek a čápů na čerstvě zoraném poli. Před Dolnimi Bojanovicemi obdivujeme úhledné řádky, kde se vyjímají zralé papriky a několik druhů salátů (foto č. 14). Vjíždíme do obce, kde projedeme malým, ale o to více úhledným náměstíčkem. Za náměstím nás směrovky navedou na úplný okraj obce, kde se nachází několik sklepních uliček (foto č. 15, 16, 18, 19, 20 a 21). Po dlouhé době máme také vinice na dosah (foto č. 17). Projedeme úzkými uličkami, které patří mezi nejstarší v obci, projíždíme kolem úhledného domu s nápisem Vinařství Salajka (foto č. 22). Webové stránky obce uvádí, že v 17. století na horním konci obce byly vybudovány dva panské sklepy, které jsou jedny z největších v Čechách a na Moravě. Obdivoval je například v roce 1992 i známý cestovatel Miroslav Zikmund. Ze sklepních uliček nás stezka přivede zpět na státní silnici vedoucí do Starého Poddvorova. Ještě než začneme stoupat do táhlého kopce, pozorujeme po obou stranách silnice vinice (foto č. 23 a 24). Na konci obce jsou vinice jen na levé straně (foto č. 25 a 26). Krajina je zvlněná, s množstvím lesů a strání, na kterých se rozprostírají především vinice. Z tohoto místa je nádherný výhled do okolí, v dálce vidíme Starý i Nový Poddvorov.

Přijíždíme do Starého Poddvorova, směrovky nás navedou doleva z kopce. Asi po 500 metrech odbočíme doprava do sklepní uličky a opět stoupáme do táhlého kopce. Sklepní ulička je lemována višněmi (foto č. 27 a 28), což nám připadá velmi netypické :-) Na vrcholku, kde končí sklepy vjíždíme do vinic, ze kterých je nádherný výhled jihozápadním směrem až na CHKO Pálava (foto č. 29 a 30). Projíždíme polní cestou, po pravé ruce vidíme Starý Poddvorov, když opět vjedeme do lesa. Podle mapy má být závěrečný úsek do Mutěnic snadný, přes pole a lesy, mimo státní silnice. Vše bylo ale jinak. Na jednom rozcestí nás směrovky navedly špatným směrem, takže jsme nevědomky sjeli z plánované trasy, ale jak se později zjišťoval v mapě, další vinice by nás už stejně nečekaly.

Když jsme vyjeli z lesa uviděli jsme kulturní památku z roku 1870, starý větrný mlýn za Čejkovicemi, o kterém jsem se zmiňoval v loňské reportáži Inspekce po vinařských cyklostezkách, podoblast Velkopavlovická. Hned mi bylo jasné, že jsme blízko Čejkovic :-) Na fotce č. 31 a 32 vidíte pohled na dvě vinice, které najdete mezi Starým Poddvorovem a Čejkovicemi. Po známé trase jsme se dostali do Čejkovic, kde v sobotu probíhala pouť (foto č. 33). Z Čejkovic jsme se vydali podél vinic (foto č. 34 a 35) po státní silnici do Mutěnic a vrátili se tak do výchozího bodu našeho putování.

V závěrečném resumé bych rád vyzdvihl velmi dobrý dojem z obce Dolní Bojanovice, a to jak z vinných sklepů, podél kterých vede vinařská stezka, tak z dobře udržovaných vinic v okolí. I zde se samozřejmě najde několik poloh, které jsou poněkud "přerostlé", podle tohoto neklamného znamení krásně poznáte přístup majitele a vinaře k pěstování révy. Zda jde o způsob biodynamického pěstování nebo lenost majitelů v této chvíli nedokáži posoudit. Znovu musím zmínit velmi špatné značení stezky, na některých místech chybí orientační tabule nebo jsou otočeny do špatného směru, asi místní folklór...

Popisovaná trasa patří k těm velmi snadným a zdolají jí i "sváteční" cyklisté. Zvláště první polovina kolem rybníků je doslova relaxační a odpočinková, mírně kopcovitý terén vás čeká až od Doních Bojanovic dále do Mutěnic. Doporučuji si s sebou vzít cyklistickou mapu a dostatečně jí sledovat, ať nezabloudíte jako my.

Příště se podíváme na vinice vinařské obce Kobylí.

Podrobnější itinerář našeho putování se týká průjezdu těchto vinařských cyklostezek: Moravská vinná, Podluží a Moravská vinná.
Začátek okruhu 20. srpna 2006 8:15 hod.: Mutěnice (vinařský lis)
Konec okruhu 20. srpna 2006 12:45 hod.: Mutěnice (vinařský lis)
Trasa: Mutěnice - Dubňany - Dolní Bojanovice - Starý Poddvorov - Čejkovice - Mutěnice