Svatomartinské: letos míří na trh 350 tisíc lahví
Praha/Brno (11. října 2006) - Více než 350.000 lahví mladých moravských vín, pod společnou národní známkou „Svatomartinské", míří letos na domácí maloobchodní trh. „Jsme velmi rádi, že si naše mladá vína tak rychle našla cestu k zákazníkům a stejně tak nás těší zájem jejich producentů. V uplynulém roce jsme zákazníkům nabídli na sto padesát tisíc lahví a reakce byly vesměs kladné. Doufáme proto, že i letos budou všichni, kteří ochutnají toto svěží víno, spokojeni" řekl ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinaského fondu.Výrobci svatomartinského vína, kteří se zaregistrují u Národního vinařského centra ve Valticích (NVC), mohou stejně jako v roce 2005 používat na svých etiketách jednotnou grafickou značku, nebo také užít vzorovou etiketu připravenou NVC. Dalším spojujícím vizuálním prvkem bude užití jednotných smršťovacích záklopek s logem Svatomartinského. Držitelem licence k těmto symbolům je od loňského roku Vianřský fond ČR.Před uvedením na trh jsou všechna mladá vína posuzováno nezávislou komisí z řad vinařských odborníků a uznávaných degustátorů. Všichni členové komise musí mít platné senzorické zkoušky SZPI nebo dle evropských norem ISO. Posuzování vzorků je anonymní. Členové komise budou znát pouze typ vína (bílé/ růžové/ červené) a odrůdu (případně označení jako cuvée bez specifikace poměru). Pro udělení svolení k užívání známky „Svatomartinské" se musí u příslušného vína vyjádřit kladně minimálně 4 členové komise z celkových 7. Hodnocení proběhne v degustačním pracovišti Národního vinařského centra ve Valticích na začátku listopadu. Vloni se do hodnocení odbornou komisí přihlásilo 28 producentů s celkem 51 vzorky. Komisí stanovená kvalitativní kritéria pak splnilo 27 vinařů 46 hodnocených vzorků.Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku vinařů připíjet, resp. si poprvé přiťuknout na svátek sv. Martina novým jiskrným mladým vínem. Právě od tohoto data, které mají lidé spojené také s přicházejícím sněhem, si mohli vinaři podle tradice poprvé přiťukávat novým vínem. S tímto zvykem se pojí také gastronomická zvyklost v podobě pečení „svatomartinské" husy. Šéfkuchaři doporučují také další tradiční svatomartinské speciality jako jsou husí játra, plněné kuře, martinské koláče nebo posvícenské koblihy.Pod značku Svatomartinské se mohou vyrábět tyto typy vín:a) bílé - odrůdy Müller-Thurgau a Veltlínské červené rané - i jejich kupáže - (zelenkavě-žlutá barva, svěží ovocité víno s příjemným charakterem primárního aroma ve vůni, vyvážený obsah kyselin a cukrů; možný mírný obsah CO2)b) růžové - odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké - i jejich kupáže - (svěží, ovocitý charakter, růžová nebo cibulová barva, umírněný obsah tříslovin, příjemná kyselina; mírný obsah CO2)c) červené - odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké - i jejich kupáže - (Příjemná rubínová či granátová barva, svěží ovocitá či květinová vůně, chuť hebká, sametová, vyrovnaná, nerušená ostrou kyselinou; možný mírný obsah CO2)(pk)Email: narodni@vinarskecentrum.cz(tisková zpráva; zdroj: Národní vinařské centrum & Vinařský fond)